Fase 5 i projektet – Produktion af første serie og samling

DAVINCI development A/S er trådt ind i dansk motorsport, hvor vi har indgået et samarbejde med DTC om udviklingen af karrosserier til motorsportsserien, på baggrund af high-end sportscoupeer. Det drejer sig om en Audi RS5 og en Mercedes AMG C63. En Chevrolet Camaro, som er en eksisterende DTC bil, benyttes som reference. Efter afleveringen af produktionsgrundlaget, mangler den første produktion, samling af bilerne, samt den endelige test.

Produktion af første serie

I forbindelse med fremstillingen af panelerne, blev leverandører og underleverandører besøgt, for sikre en god forståelse for tankerne bag de forskellige designbeslutninger og krav. Dette skulle sikre, at den første serie kom hurtigt igennem produktionen.  Det viste sig, at de enkelte underleverandører havde særlige ønsker vedr. ruder og beslag, til bl.a. materialer, som vi blev bedt om at validere inden de gik videre.

Samling af bilerne

Da alle dele var kommet i produktionen, opstod en mulighed for at følge samlingen af en af de nye biler, ved at besøge et af holdene, der havde købt et af karrosserierne. Samling af bilerne strækker sig normalt over flere dage, men vi valgte at kun bruge en enkelt dag hos holdet. Meget af snakken gik på deres gode og dårlige oplevelser med det, der var blevet leveret. Derudover leverede vi nogle kontrolmål fra vores 3D CAD model, som de forespurgte.

De præfabrikerede rammer blev justeret til, så de passede til paneler og chassis, hvorefter panelerne kunne popnittes til rammerne. Herefter blev beslag og ruder monteret. Vores indtryk var, at især døren og rammerne fortil var udfordrende at montere, hvilket vi tager med til et eventuelt videre forløb.
Men trods de små problemer, var det en meget positiv oplevelse, hvor vi var vidne til et yderst professionelt team, der virkelig kan deres håndværk.

På sidelinjen hørte vi, at flere hold var bekymrede for de tynde panelkanter, og ønskede sig stivere flanger, som også viste sig tyndere i produktionen end tiltænkt. Sammen med vores kunde blev det derfor besluttet, at lokalforstærke alle panelkanter og flanger med en øget laminattykkelse, ved de efterfølgende produktionsserier.

Den endelige test

Årets første DTC løb foregik på Jyllandsringen den 22-23 april, hvor vi blev inviteret med.
På løbsdagen, d. 23. april, blev vi budt velkommen af Peter Elgaard, hvor vi fik et hurtigt indtryk af, hvad han havde hørt ved de forskellige teams. Derudover blev dagen brugt på, at snakke med de forskellige teams og kørere omkring det nye design. Især besøget ved Team Flexleasing var meget givtigt. De kørte med designet, der er baseret på Audi RS5, som vi endnu ikke havde haft mulighed for at se monteret på chassiset.

En uge efter løbet på Jyllandsringen, afholdt vi et møde med vores kunde, løbsledelsen og flere af holdene, hvor vi gennemgik projektforløbet og fik afklaret hvad der skulle gøres for, at få det afsluttet, samt hvilke fremtidige udviklingspotentialer interessenterne så.
Projektet er næsten afsluttet og alle fra projektteamet er godt i gang med nye, spændende projekter.

Læs mere om projektet her.

Starten – DAVINCI træder ind i Dansk Motorsports kongeklasse
Fase 1 – De første skridt i DTC projektet
Fase 2 – Modellering af karroserier
Fase 3 – CFD analyse af karroserier
Fase 4 – Produktionsgrundlag