DTC projektet godt i gang med fase 1

DAVINCI development A/S er trådt ind i dansk motorsport, hvor vi har indgået et samarbejde med DTC om udviklingen af karrosserier til motorsportsserien, på baggrund af high-end sportscoupeer. Det drejer sig om en Audi RS5 og en Mercedes AMG C63. Derudover foretages en 3D scanning af en eksisterende DTC-racerbil, en Chevrolet Camaro. Vores samarbejdspartner er Zebicon, som har udført scanningerne.

Rørrammerne og bilerne klargøres til scan

Første skridt i udviklingen omhandler 3D scanning af et rørramme-chassis, inklusiv motor og komponenter, som skal genbruges til Audi- og Mercedes-raceren, da de skal have samme skelet som de andre racerbiler i DTC-feltet. Efterfølgende scannes Camaroens karrosseri, der bruges som basis for en sammenligning med de to nye designs. Scanningen fungerer som basis for designet af overfladerne af Mercedes og Audi, således at de så vidt muligt får samme bredde, højde og akselafstand som Camaroen. Derudover gav scanningen af Camaroen input til CFD benchmarking. Efterfølgende foretages 2 scanninger af rørrammer: én scanning af en rullende rørramme, hvor motor og alle komponenter var på, samt én scanning af en rå rørramme.
Næste skridt omhandler 3D scanning af de gadebiler, som skal indgå i den nye sæson af DTC. Formålet med scanningerne er, at få en tredimensionel, digital repræsentation til baggrund for vores CAD model.

roer-stel

Her ses løs rørramme samt rørramme med motor og komponenter monteret.

dtc-racer

Her ses fuld monteret rørramme som klargøres til 3D scanning.

dsc_0940

Her ses bagenden af fuld monteret rørramme klar til at blive 3D scannet.

Udfordringer med 3D scanning af bilerne

Scanningerne af bilerne har budt på nogle udfordringer. Først og fremmest skulle der findes et sted, hvor scanningerne kunne lade sig gøre. Derudover var scanningsobjektet fra Audi i rød højglans lak, som er det mest problematiske at scanne. De bedste forudsætninger for, at man får et godt resultat af en scanning, kræver at overfladen er så mat og så langt fra farven rød som muligt, da det giver dårlige refleksioner. Endvidere afslørede scanningerne, at rørrammerne er asymmetriske, hvilket gør at 3D modellen skal digitalt lines op, således at den bliver symmetrisk. Trods udfordringerne lykkedes det at få skabt en tredimensionel, digital repræsentation til baggrund for CAD modellen.

audi-rs5-scannes

Her er Audi RS5 i færd med at bliver 3D scannet.

mercedes-amg-s63-scannes

Mercedes AMG S63 klargøres til 3D scan.

dtc-camaro-racerbil

DTC Camaro klargøres til 3D scan.

3d-scan-analyseres-02

3D scanning af bilen højglans lak giver nogle problemer

audi-rs5-front-scannes

Fronten på Audi’en 3D scannes og resultet analyseres.

3d-scan-analyseres-02

3D scannet analyseres og skævheder studeres og identificeres

Læs om de andre faser i projektet:

Starten – DAVINCI træder ind i Dansk Motorsports kongeklasse
Fase 2 – Modellering af karroserier
Fase 3 – CFD analyse af karroserier
Fase 4 – Produktionsgrundlag
Fase 5 – Produktion af første serie og samling