Modellering af karrosserier
DAVINCI development A/S er trådt ind i dansk motorsport, hvor vi har indgået et samarbejde med DTC om udviklingen af karrosserier til motorsportsserien, på baggrund af high-end sportscoupeer. Det drejer sig om en Audi RS5 og en Mercedes AMG C63. Efter 3D scanningen skal karrosserierne modelleres i CAD software, hvorefter modellerne anvendes til CFD beregninger. Modelleringen af karrosserierne beskrives i denne artikel.
I denne del af projektet var hovedfokus på, at få tilpasset det scannede data, så resultatet stadig lignede gademodellen. Modellen skulle være ca. 150 mm lavere og akselafstanden ca. 100 mm kortere, mens udseendet af forenden skulle være 1:1.
Først skal de enkelte scannede modeller rettes op sideværts og i længderetningen. Dernæst er de scannede modeller linet op med hinanden, hvor akselafstanden benyttes som reference. Efterfølgende modificeres de, så de matcher de endelige hovedmål, med særligt fokus på totalhøjden og akselafstanden. Derefter klippes modellerne i passende dele og skaleres.
Den nye cad-geometri, overflader og solider, modelleres ud fra de scannede modeller. For de fleste detaljers vedkommende er der trukket data ud af scanningen, som er grundlag for cad-geometrien. Resterende data er modelleret på øjemål med scan-modellen som reference. Alle geometrierne sættes sammen til en solid model for hver ny bil. Derudover tilpasses solid modellerne, så detaljeringen af de endelige skaller kan laves. Solid modellen for begge biler er klar til CFD beregninger, som beskrives i næste opslag.
Læs om de andre faser i projektet:
Starten – DAVINCI træder ind i Dansk Motorsports kongeklasse
Fase 1 – De første skridt i DTC projektet
Fase 3 – CFD analyse af karroserier
Fase 4 – Produktionsgrundlag
Fase 5 – Produktion af første serie og samling